theOneRepublic
national opinion


Monday Column
Carol Platt Liebau

[go to Liebau index]

Latest Column:
Stopping the Meltdown
What Beltway Republicans Need To Do

EMAIL UPDATES
Subscribe to CRO Alerts
Sign up for a weekly notice of CRO content updates.


Jon Fleischman’s
FlashReport
The premier source for
California political news



Michael Ramirez

editorial cartoon
@Investor's
Business
Daily


Do your part to do right by our troops.
They did the right thing for you.
Donate Today



CRO Talk Radio
Contributor Sites
Laura Ingraham

Hugh Hewitt
Eric Hogue
Sharon Hughes
Frank Pastore
[Radio Home]
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Contributors
Cliff Kincaid- Contributor


Cliff Kincaid, serves as editor of the Accuracy in Media (AIM) Report. A veteran journalist and media critic, Cliff has appeared on the Fox News programs Hannity & Colmes and The O'Reilly Factor, where he debated O'Reilly on global warming, the death penalty, and the homosexual agenda. He was a guest co-host on CNN's Crossfire (filling in for Pat Buchanan) in the 1980s, where he confronted the then-Libyan Ambassador to the U.N. with evidence of Libyan involvement in international terrorism. Through his America's Survival, Inc., organization (www.usasurvival.org), he has been an advocate on behalf of the families of victims of terrorism and has published reports and held conferences critical of the United Nations. His articles have appeared in the Washington Post, Washington Times, Chronicles, Human Events, Insight, and other publications. He served on the staff of Human Events for several years and was an editorial writer and newsletter editor for former National Security Council staffer Oliver North at his Freedom Alliance educational foundation. He has written or co-authored nine books on media and cultural affairs and foreign policy issues. Cliff is married and has three sons.[go to Kincaid index]

Heads Should Roll At USA Today
CBS isn't by itself in agenda journalism.
..
[Cliff Kincaid] 9/23/04

CBS News and Dan Rather have been taking a beating over the use of the forged documents, but USA Today has a lot to explain and heads should roll there, too. It also received and publicized the phony documents from Bill Burkett, assuming they were authentic. It used Burkett as a confidential source and its standards for “verifying” the documents turn out to be even worse than those of CBS News!

On September 9, one day after the 60 Minutes story aired, USA Today was out with its own story under the headline, “Guard commander’s memos criticize Bush,” by Dave Moniz and Jim Drinkard.

The story was based on “newly disclosed documents,” the paper claimed. It said “the memos” were “obtained by USA Today and also reported Wednesday on the CBS program 60 Minutes…” The paper went on to say that White House communications director Dan Bartlett “did not dispute the documents’ authenticity.”

So USA Today expected the White House to do the job of verifying or debunking the documents. This was a critical mistake also made by CBS news. Obviously, the White House did not have enough time to do that. And it’s not the administration’s job to research stories for the Big Media. The White House took the defensible position that it was assuming the documents were valid because they had been supplied by a “reputable” news organization. The White House didn’t think Dan Rather would sink so low as to pawn off phony documents as legitimate.

Not only did USA Today make the same mistake as CBS News, but the newspaper’s editors used the CBS News broadcast of the story as further proof that they were somehow valid. Hence, USA Today made two critical mistakes. Its “fact-checking” was even worse than CBS News, which at least went through the motions of appearing to consult some “experts” about the documents’ validity.

USA Today now acknowledges that its reporter Dave Moniz met with Burkett shortly after the 60 Minutes program aired. USA Today says Moniz “had dealt with” Burkett “on previous stories related to the National Guard” and that Burkett gave Moniz “copies of the same documents he gave CBS.”

USA Today editors say they ran with the story about the memos because they chose to “rely in part on 60 Minutes’ reporting” and on Bartlett’s decision not to immediately contest the documents. But USA Today tried to defend the documents, after doubts were being raised, by insisting that the signatures on the disputed memos “matched those on many of Bush’s publicly released records.” This was obviously not true.

Now that Washington Post reporter Howard Kurtz is raising questions about USA Today’s role, USA Today Executive Editor John Hillkirk is telling him that, “We never did vouch for the documents’ authenticity,” as if that constitutes a defense of the story.

The bottom line is that USA Today is caught up in the same scandal that is threatening the careers of Dan Rather, producer Mary Mapes and CBS News President Andrew Heyward.

A September 21 USA Today story by Dave Moniz, Jim Drinkard and Kevin Johnson, published under the headline, “Texan Has Made Allegations for Years,” admitted that Burkett “has acknowledged lying to CBS and USA Today about where he obtained the questionable documents allegedly written by Bush’s Guard commander.” The story said that the paper had been investigating Burkett’s allegations since 2002.

After investing this much time and effort in Burkett, however, the paper clearly had not seen through his lies and deceptions in time to question the phony documents. It looks like USA Today, like CBS News, wanted to believe the allegations against Bush, no matter what the evidence showed.

Incredibly, however, in another September 21 story, USA Today reporter Peter Johnson cited the CBS scandal as another in a series of cases of “flawed stories, lying reporters or both.” He admitted that USA Today was one of those cases, having suffered a major blow to its credibility when its reporter Jack Kelley was caught committing massive fabrications. But he didn’t note that USA Today was suffering a black eye in the phony documents scandal with its own disgraceful conduct.

The fact that USA Today was scooped with the phony story doesn’t get the paper off the hook. USA Today compounded Dan Rather’s error by using the appearance of the documents on CBS News as a reason to go forward. It was bad enough that the paper used Burkett as a confidential source. But basing stories in USA Today on the work of Dan Rather and CBS News when the paper on its own had been working with Burkett for two years? USA Today editor Ken Paulsen has some explaining to do. CRO

copyright 2004 Accuracy in Media

§

 


     

freedompass_120x90
Monk
Blue Collar -  120x90
120x90 Jan 06 Brand
Free Trial Static 02
2004_movies_120x90
ActionGear 120*60
VirusScan_120x60
Free Trial Static 01
 
 
 
   
 
Applicable copyrights indicated. All other material copyright 2003-2005 californiarepublic.org